Maakunta- ja sote-uudistus kaatui, miten eteenpäin?

Jokainen uudistukseen osallistunut miettii, oliko tehdystä työstä hyötyä, kirjoittaa muutosjohtaja Pentti Mäkinen.

”Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?”

Tämä kysymys on tullut mieleen monta kertaa sen jälkeen, kun pääministeri Juha Sipilä ilmoitti 8.3.2019 hallituksensa erosta sekä maakunta- ja sote-uudistuksen kaatumisesta.

Jokaisella valmistelussa mukana olleella on tapahtuneesta vahva henkilökohtainen tuntemus. Omani on ollut syvä pettymys. Viimeiset kolme vuotta panostimme muiden valmistelussa mukana olleiden tavoin tosissamme uudistukseen. Olimme viimeiseen saakka uskoneet, että uudistus toteutuu suunnitelmien mukaan.

Jokainen uudistukseen osallistunut miettii, oliko tehdystä työstä hyötyä. Ennen vaaleja tähän on mahdotonta antaa vastausta. Olen seurannut uudistusta aitiopaikalta niin omassa maakunnassa kuin koko maan tasolla. Olen varmasti puolueellinen, mutta hyvällä omallatunnolla voin antaa Etelä-Savon valmistelulle täydet pisteet.

Sen sijaan maan hallitus ja eduskunta epäonnistuivat, kun lakeja ei saatu voimaan. Emme maakunnissa päässeet panemaan lakeja täytäntöön. Uudistus kaatui viime kädessä perustuslain tulkintaan, ei uudistuksen laajuuteen. Laaja monialainen maakunta ei olisi ollut mammutti, eikä jättimäinen himmeli, kuten julkisuudessa on jo ehditty julistaa. Sotekaan ei olisi ollut liian laaja kokonaisuus. Siihen olisi pitänyt syventyä kuten me esivalmistelussa teimme.

Vaikka julkisuudessa on puhuttu erityisesti soten kaatumisesta, suuri pettymys on myös monialaisen maakunnan kaatuminen. Sote kattoi rahoituksesta noin 93 % ja henkilöstöstä 95 % koko maassa. Tehtäviä uudelle maakunnalle olisi tullut kymmeniä. Nykyisistä hajanaisista ja pienistä yksiköistä ei minun silmissäni saa mammuttia. Tehtävien kokoaminen uudelle maakunnalle olisi selkeyttänyt nykytilannetta.

Uudistuksen esivalmistelu paransi maakuntien ja keskushallinnon suhdetta. Uudistusta aloitettaessa monet ministeriöiden virkamiehet suhtautuivat epäillen aitoon kumppanuuteen maakuntien kanssa. Vähitellen asenteet muuttuivat, ja olimme jo löytämässä keskinäisen luottamuksen. Uudistuksen kaatuessa keskushallinnon vahva ote säilyy. Toivon, ettei uudistuksen kaatumisen myötä oteta askelia taaksepäin.

Etelä-Savossa olimme valmiita panemaan lainsäädännön täytäntöön, kiitos valmisteluun osallistuneiden ihmisten laajan joukon ja innostuneen työpanoksen. Lämmin kiitokseni kaikille uudistusta Etelä-Savossa tehneille uudistushenkisille ihmisille.

Uudistuksen myötä olin mukana lukuisissa valmisteluryhmien kokouksissa, puhuin uudistuksesta erilaisissa tilaisuuksissa, tapasin maakunnan asukkaita, sain tietoa maakunnan taloudesta, palveluista ja erityisesti sotesta vielä laajemmin kuin maakuntajohtajana.

Alusta alkaen valmistelimme yhdessä maakunnan ja soten muodostamaa kokonaisuutta. Tietoa on kerätty sekä maakunnan mahdollisuuksista että ongelmista.

Olimme valmiita rakentamaan Etelä-Savon maakunnasta entistä paremman. Nyt tämä työ jää ainakin toistaiseksi odottamaan. Uskon kuitenkin, että monissa asioissa voimme jatkaa, vaikka uudistus ei tälläkään kertaa toteutunut.

Tiedämme, että sotea on uudistettava. Vaalien alla kaikki puolueet ovat siitä kiitettävän yksimielisiä. Sotea vietiin yhteistyöllä eteenpäin lukuisissa koko maakunnan kattaneissa työryhmissä. On tunnustettava, että erilaisia näkemyksiä on erityisesti erikoissairaanhoidon työnjaossa – mutta niihin emme soten puitteissa voineet vaikuttaa.

Nuorten ja kansalaisjärjestöjen osallisuutta päätöksenteossa voidaan kehittää koko maakunnan laajuisesti. Maakunnan talouden kuva on tarkentunut, ja maakunnan sote kiinteistöjen tilasta on saatu arvokasta tietoa.

Toisin kuin maakunnan tasolla toteutettava sote, aluehallinnon muiden tehtävien kokoaminen ei näytä saavan laajaa poliittista kannatusta. Julkisen sektorin aluehallinnon tehtävien kokoaminen yhteen ei siis ole toteutumassa. Historiallinen mahdollisuus luoda selkeä kolmijako valtion, maakuntien ja kuntien kesken jää siis odottamaan epämääräiseen tulevaisuuteen. 

Saimme 20.3.2019 valtiovarainministeriön ohjeet maakuntien perustamiseen myönnetyn esivalmistelu- ja ICT-valmisteluavustuksen käytöstä. Käynnissä on nyt uudistuksen hallittu alasajo. Vanha viisaus on syytä pitää mielessä: kaatuneen maidon perään ei kannata jäädä itkemään. Hallinnon uudistusten tarve ei ole vähentynyt. Meidän on jatkossakin mietittävä, mikä on meidän kannaltamme paras ratkaisu.

Pentti Mäkinen
maakunta- ja sote-uudistuksen muutosjohtaja
pentti.makinen@esavo.fi

  • 28.03.2019